Jak dobrać odpowiedni rower szosowy?

Wybór odpowiedniego roweru to zawsze spory problem dla klientów. W gąszczu różnych modeli, wielu rozmiarów oraz opcji wyposażenia można bardzo łatwo się pogubić. Z myślą o klientach którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z rowerami przygotowaliśmy poradnik, który jednoznacznie odpowie na pytanie jak dobrać odpowiedni rower szosowy.


Zacznijmy jednak od początku i sprecyzujmy czym tak dokładnie jest rower szosowy. Otóż jest to sportowy model, którego głównym przeznaczeniem jest jazda po utwardzonej nawierzchni oraz podczas udziału w zawodach. Ze względu na swoje przeznaczenie i osiągane duże prędkości podczas zawodów musi charakteryzować się dobrą aerodynamiką i niską wagą.

Skoro wiemy już czym jest rower szosowy to na jakiej podstawie powinniśmy dobrać odpowiedni?
Pierwszym krokiem zawsze powinien być dobór odpowiedniego rozmiaru roweru szosowego. Mowa tutaj o wielkości ramy naszego jednośladu. Aby wiedzieć jakiej będziemy potrzebować konieczne będzie wykonanie kilku pomiarów. Metrem krawieckim zmierzyć musimy długość wewnętrznej strony naszej nogi ( od kroku do stopy ). Następnie wynik ten podkładamy pod specjalny wzór ( pomiar długości razy 0,67 i wynik podzielić przez 2,54 ).
Znając te dane będziemy w stanie sprawdzić tabelę producenta i na tej podstawie dobrać odpowiedni rozmiar.

Gdy będziemy znali rozmiar możemy zastanowić się nad rodzajem ramy. Obecnie standardem jest wybór ramy aluminiowej. Zapewnia ona odpowiednią wytrzymałość przy zachowaniu dość niskiej wagi. W droższych modelach można natomiast spotkać ramy wykonane z karbonu. Są one dużo lżejsze lecz co przekłada się na lepsze osiągi oraz pozwala lepiej tłumić różnego rodzaju drgania.

Następnym krokiem powinien być dobór odpowiednich kół. Podczas jazdy szosowej kluczem jest uzyskanie wysokich prędkości. Najbardziej optymalne będą zatem koła 28 calowe z gładkimi i wąskimi oponami. Niestety osoby o niskim wzroście będą musiały zdecydować się na wybór kół o mniejszym rozmiarze.



Szerokość opon szosowych powinna wynosić od 23 milimetrów do 28 milimetrów. Taka szerokość zapewnia optymalną styczność z podłożem oraz dobrą stabilizację.


Na sam koniec nie wolno pominąć kwestii doboru hamulców. Dostępne są co prawda modele z hamulcami tarczowymi ale nie zostaną one w większości przypadków dopuszczone do startów w zawodach. Natomiast hamulce typu V-brake zwyczajnie nie nadają się do specyfiki jazdy na rowerze szosowym. Z tego też względu w przypadku rowerów szosowych optymalnym wyborem jest hamulec typu dual pivot.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Z jakich materiałów może być wykonana rama rowerowa?

Rower jest bardzo dobry dla zdrowia

Rower składany czy gotowy